تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۳
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۹۱۳۳۱
سرویس خبر : انرژی

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۱/۱۱/۲۱ |برنت ۸۴ دلار و ۲۳ سنت شد

‌می‌متالز - قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۷ سنت معادل ۰.۳۲ درصد کاهش به ۸۴ دلار و ۲۳ سنت رسید.

به گزارش می‌متالز، قیمت نفت در آغازین ساعات تجارت در روز جمعه کاهش یافت، اما هنوز هم در آستانه یک افزایش هفتگی قرار دارد. بازار نفت ازیک‌طرف با ترس از رکود اقتصاد مخصوصاً در آمریکا روبروست و از طرف دیگر امید به بهبود تقاضای سوخت در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا دارد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۷ سنت معادل ۰.۳۲ درصد کاهش به ۸۴ دلار و ۲۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۳۵ سنت معادل ۰.۴۵ درصد کاهش ۷۷ دلار و ۷۱ سنت معامله می‌شود.

این کاهش قیمت تاحدی مربوط به گزارشی در روز پنجشنبه می‌شود که نشان می‌داد تعداد آمریکایی‌هایی که تقاضای مزایای بیکاری کرده‌اند بیش‌از حد انتظار در هفته گذشته افزایش یافته است که ترس از رکود اقتصاد را بالا می‌برد.

اما تحلیلگران هنوز هم انتظار دارند بهبود تقاضا برای سوخت در چین تأثیر بیشتری بر دورنمای قیمت نفت داشته باشد.

افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین در ماه ژانویه نسبت‌به ماه گذشته هم باعث عملکرد محتاطانه بازار نفت شده‌است. تورم در چین به هدف ۳ درصدی که دولت در سال گذشته قرارداده بود نزدیک می‌شود.

طبق گفته تحلیلگران، افزایش نرخ تورم در چین در ماه ژانویه نشان‌دهنده افزایش تقاضای مصرف مردم قبل‌از سال نوی چینی است. اما این اطلاعات آن‌قدر‌ها که انتظار می‌رفت امیدوارکننده نیست و کند شدن روند رشد اقتصاد چین را نشان می‌دهد؛ بنابراین قیمت نفت همچنان بی‌ثبات باقی می‌ماند.

از طرف دیگ، کاهش نگرانی در مورد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا باعث شده قیمت نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بیش‌از ۵ درصد طی یک هفته گذشته افزایش یابد.

اقدام عربستان در بالا بردن قیمت رسمی فروش نفت خود به آسیا از بازار نفت حمایت کرده‌است. این تصمیم به‌دنبال نشانه‌های بهبود تقاضا در چین گرفته شده‌است.

درحال‌حاضر اطلاعات مربوط به تورم آمریکا که در چهاردهم فوریه منتشر می‌شود، می‌تواند تعیین‌کننده حساسیت مصرف‌کنندگان و مسیر دلار باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده